Kennisbank:
Hoe kies ik mijn ideale domeinnaam?
Geplaatst door Support14 Support aan 05 juni 2017 14:06

Auteur:

 

Het verzinnen van de juiste website naam (=domeinnaam) is lastig. Erg lastig zelfs.

 

Jouw bedrijf blijft de komende jaren verbonden aan die ene naam.

 

Het is een naam die overal terugkomt: op visitekaartjes, posters, in je e-mail handtekening, social media. Eigenlijk overal waar je reclame maakt.

 

Je wilt een unieke website naam hebben die opvalt, onthouden wordt en die jouw naam verbindt met jouw branche.

 

Maar wat is nu slim? Moet je jouw dienst of product in de naam zetten? Kies je voor een combinatie van de belangrijkste zoekwoorden? Of bedenk je gewoon een leuke, coole naam en zie je wel waar het schip strandt?

 

Maakt je website naam eigenlijk wel uit? Onthouden klanten je naam niet altijd automatisch? En hoe zit dat met Google (SEO)? Kan je zomaar elke willekeurige website naam gebruiken of niet?

Wat zijn grote valkuilen waar je in eerste instantie niet aan denkt? Wat nou als je al een goede website naam verzonnen hebt, maar die al geclaimd is door iemand anders? Kan je dan zomaar de .eu of .com versie pakken?

 

Dus ja, het kiezen van de beste domeinnaam is lastig!

 

Gelukkig helpen we je. Op al je vragen en nog meer vind je hieronder antwoord.

 

Daarnaast hebben we heel veel inspiratie en domeinnaam tips op een rijtje gezet, zodat je aan de hand van dit artikel de beste domeinnaam kiest die ook nog lekker scoort in Google.

 

Wat is een Domeinnaam?

 

Voor alle duidelijkheid: de domeinnaam van een website is dit: www.klikproces.nl.

 

Om specifieker te zijn gaat het om het klikproces gedeelte van www.klikproces.nl in combinatie met de domeinnaam extensie (.nl). Die 2 elementen vormen samen jouw domeinnaam.

 

Waarom is een Domeinnaam Zo Belangrijk?

 

Een juiste domeinnaam is cruciaal voor jouw website om 2 redenen:

 

  • Allereerst beïnvloedt jouw domeinnaam hoe snel, breed en makkelijk je scoort in Google.
  • Daarnaast neem je het mee in al je andere marketing activiteiten, omdat de naam van de website overal op terugkomt.

 

 

 

Folders, flyers, posters, social media, noem het maar op. Je website komt altijd terug. Zelfs op je persoonlijke LinkedIn profiel.

 

Belangrijk Vooraf

 

Voordat je meteen naar alle 17 tips kijkt en jouw domeinnaam gaat controleren, iets belangrijks:

 

Het vinden van een perfecte domeinnaam is moeilijk. Echt heel moeilijk.

 

Er zijn 5.7 miljoen .nl domeinnamen geregistreerd. De kans dat jouw perfecte naam al bezet is, is dus aanzienlijk. Wees voorbereid dat je misschien moet settelen met iets wat minder dan perfect is.

 

Dat gezegd te hebben: Hieronder een lijst met 17 overwegingen om te bepalen of jouw domeinnaam perfect is.

 

Wat Zijn de Keuzes als het Gaat om een Domeinnaam?

 

In feite kan je de 2 elementen van je domeinnaam zelf kiezen: Het klikproces gedeelte en het .nl gedeelte.

 

De voorwaarde aan elke domeinnaam is dat er niemand op de wereld mag zijn die deze domeinnaam al in gebruik heeft. Elke domeinnaam moet uniek zijn.

 

Vergelijkbaar met hoe iedereen in Nederland op een uniek BSN nummer heeft en elke onderneming een apart BTW nummer.

 

Dus welke keuzes heb je:

 

Domeinnaam

 

Het stuk voor je extensie (www.klikproces.nl) heeft maar weinig beperkingen.

 

Elke combinatie met letters en getallen is toegestaan. Het enige speciale karakter dat je mag gebruiken is de ““. Geen ! ? # @ of welk speciaal karakter dan ook.

 

Domeinnaam extensies

 

Voor de extensie (.nl) zijn wel beperkingen. Deze zijn namelijk vooraf wereldwijd bepaald.

 

Zo heeft elk land zijn eigen extensie, .nl voor Nederland, .be voor Belgie, enz.

 

Ook zijn er extensies die niet van een land zijn, maar van bijvoorbeeld van de Amerikaanse overheid .gov of van opleidingsinstituten .edu.

 

Je kan hier een lijst vinden met alle honderden of duizenden mogelijke extensies: lijst met alle mogelijke domeinnaam extensies, maar daar heb je niet zoveel aan.

 

Onderaan dit artikel staat een lijst met relevante extensies en de overweging die bij die keuzes hoort. Mocht je daar snel heen willen gaan: Domeinnaam gevonden? Welke extensies moet je claimen?

 

Nu dat duidelijk is:

 

17 Cruciale Domeinnaam Tips:

 

 

 

 

Wat Je Moet Vermijden

 

 

 

 

En Dan…

 

 

 

 

1. Een .nl Extensie of Iets Anders?

 

Of je een .nl extensie moet gebruiken, ligt aan 2 strategische keuzes:

 

Wil je internationaal scoren in Google en verkopen?

 

Om internationaal te scoren in Google is een .nl extensie niet de juiste keuze. Niet alleen scoort een .nl domein lastiger in andere talen dan Nederlands, ook kan het potentiële klanten afschrikken om een aankoop of aanvraag op jouw website te doen.

 

Ben je alleen in Nederland actief en blijft dat ook zo? Kies dan een .nl domein. Wil je in meerdere landen gaan verkopen, neem dan een .com domeinnaam.

 

Hoe graag wil je jouw vooraf bedachte naam gebruiken?

 

Stel dat je de perfecte bedrijfsnaam heb verzonnen of misschien al jaren gebruikt. Dan kan het zijn dat deze domeinnaam al geclaimd is.

 

Wat je dan kan doen staat onderaan dit artikel beschreven.

 

2. Gebruik van Cijfers in een Domeinnaam?

 

Wanneer je een getal wilt gebruiken in je domeinnaam, is het belangrijk om daar vooraf goed over na te denken.

 

Wanneer iemand namelijk jouw domeinnaam hoort (en niet ziet) dan weet deze persoon niet of je het getal uitschrijft (negen) of schrijft als getal (9).

 

blabla4you.com is hier een sprekend voorbeeld van. Is het blabla4you of blablaforyou ?

 

Bij een opsomming van getallen zoals 123 is dit vaak wel duidelijk, maar met 1 getal is dat niet altijd het geval.

 

Soms worden cijfers ook op een creatieve manier gebruikt, waarbij bijvoorbeeld de E verwisseld wordt met een 3 of een 1 met een I of L.

 

Het meest misleidende getal is het getal 0. Wat extreem veel lijkt op de letter o. Je ziet amper het verschil en potentiële klanten dus ook niet.

 

Ons advies: Als je geen getal hoeft te gebruiken, doe het dan niet.

 

3. Wil Je Jouw Website of Shop Ooit Verkopen?

 

Het lijkt soms logisch om een domeinnaam met jouw bedrijfsnaam of persoonlijke naam erin te claimen: jansentimmerwerken.nl bijvoorbeeld.

 

Maar als je de website ooit wilt verkopen dan is de kans dat die persoon of dat bedrijf ook Jansen heet niet zo groot. Daardoor is het domein minder waardevol.

 

Als je al weet dat je de website ooit wilt verkopen, dan kan je beter geen persoonlijke naam erin verwerken.

 

4. Hoe Wil Je Overkomen?

 

Afhankelijk van je doelgroep kan je woorden toevoegen als grootste, besteconcurrent, expert of andere toevoegingen die iets zeggen over je bedrijf.

 

Als je denkt aan …concurrent (bijvoorbeeld Keukenconcurrent) denk je meteen aan scherpe prijzen. Dat is niet geschikt voor elk type bedrijf.

 

Bedenkt dus goed wat je wilt uitstralen. Nu en in de toekomst.

 

5. Domeinnaam Met of Zonder Streepje?

 

Een veelgestelde vraag is: maakt het uit of ik een streepje (koppelteken) in mijn domeinnaam gebruik?

 

Voor SEO maakt dat geen enkel verschil.

 

Voor gebruikers wel. Als je hoort over de bedrijfsnaam Klik Proces, ga je er niet standaard vanuit dat je dit als www.klik-proces.nl schrijft.

 

Als je een koppelteken kan vermijden, doe dit dan.

 

6. Hoe Uniek is de Domeinnaam?

 

Uiteraard wil je jouw bedrijfsnaam en daarmee jouw domeinnaam uniek maken. Als je nadenkt over een unieke domeinnaam kan je altijd in Google even controleren hoeveel resultaten je op die naam vindt.

 

Google op jouw naam en bekijk de top 10 resultaten.

 

Lijkt er iets op? Zo ja, dan is het misschien verstandig om verder te kijken. Je kunt andere naam verzinnen of misschien je naam iets veranderen.

 

Zo niet, dan is dat een goed teken!

 

7. Is de Naam Memorabel?

 

Naast dat je graag wilt dat jouw bedrijfsnaam uniek is, moet deze ook eenvoudig te onthouden zijn. De paradox is, dat het onthouden van een bedrijfsnaam soms haaks staat op de andere tips die we hier geven.

 

123gold.nl is daar een goed voorbeeld van. Mega irritante reclames, maar je onthoudt het wel.

 

herinneringenoplinnen.nl is nog zo’n mooi voorbeeld. Ongelofelijk lange naam, moeilijk te schrijven (is het nu herinnering of herrinnering of herinneringen?). Maar als je er eenmaal van gehoord hebt, onthoud je het snel.

 

ikwilvanmijnautoaf.nl De naam zegt al genoeg.

 

8. Volgorde van Woorden

 

Als je domeinnaam uit meerdere woorden bestaat, zorg er dan voor dat deze in een logische volgorde staan.

 

Stel dat ikwilvanmijnautoaf.nl zou heten autovanikmijnwilaf.nl. Niet zo sterk hè.

 

Daarom staan woorden als shop, center of winkel ook altijd achter het beschrijvende woord.

 

  • pdashop
  • fietsenwinkel
  • bootcenter

 

 Andersom voelt het gewoon verkeerd aan

 

 

  • shoppda
  • winkelfietsen
  • centerboot

 

 Zorg altijd voor een logische en vloeiende volgorde.

 

9. Is een Beschrijvende Domeinnaam Handig + Wat zijn EMD en PMD’s?

 

Een veelgestelde en cruciale vraag. Of dit de juiste keuze is, ligt aan 3 overwegingen:

 

  • Wil je de mogelijkheid hebben om jouw producten of dienstenpakket uit te breiden?
  • Wil je bij de start een voordeel hebben in Google?
  • Wil je jouw bedrijfsnaam ook als domeinnaam hebben?

 

Afhankelijk van jouw overwegingen zijn er 3 keuzes:

 

Beschrijvend domein: Exact Match Domain (EMD)

 

Beschrijvend domein: Partial Match Domain (PMD)

 

Niet-beschrijvend domein: Branded

 

Exact Match Domain (EMD)

 

Een exact match domain is een domeinnaam die exact bestaat uit de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Als jouw zoekwoord damesschoenen is, dan is jouw domein www.damesschoenen.nl.

 

Partial Match Domain (PMD)

 

Een partial match domain komt deels overeen met het zoekwoord waar jij je op richt. Er zijn meerdere soorten pmd’s.

 

Stel, het zoekwoord is loodgieter Amsterdam.

 

Je kan het zoekwoord in het domein verwerken met toevoegingen. Bijvoorbeeld www.loodgietersamsterdam.nl of www.deloodgieteramsterdam.nl.

 

Het kan ook zijn dat je een deel van het zoekwoord in het domein verwerkt. Bijvoorbeeld www.loodgieterjansen.nl of www.jansenamsterdam.nl

 

Ook kan je de woorden in een andere volgorde hebben of met een koppelteken ertussen. Bijvoorbeeld www.amsterdamloodgieter.nl of www.loodgieter-amsterdam.nl

 

Daarnaast kan je ook een deel van het woord in je domeinnaam verwerken, of een afkorting. Bijvoorbeeld www.loodgieteradam.nl of www.lood-gieteramsterdam.nl of www.loodamsterdam.nl

 

Coolblue heeft veel gebruik gemaakt van deze tactiek om groot te worden. Zij hebben alleen maar PMD’s als website, zoals. www.laptopshop.nl en www.wasmachinestore.nl

 

Voordelen EMD en PMD.

 

  • Voor de SEO is dit een voordeel om de volgende reden: een EMD of PMD scoort makkelijker in Google. Met name als het gaat om lokale vindbaarheid. Bijvoorbeeld wanneer je vindbaar wilt zijn op een geografische locatie zoals de plaats Amsterdam of de provincie Zuid Holland. Als je een EMD of PMD registreert, kan dit je nog altijd helpen om sneller en makkelijker te scoren in Google.
  • Door een domeinnaam (deels) beschrijvend te maken kan je veel duidelijker zijn voor potentiële klanten. fietsenwinkel.nl verkoopt fietsen, keukenconcurrent.nl verkoopt keukens, hanshovenier.nl is een hovenier. Zonder je website gezien te hebben weten klanten al wat ze kunnen verwachten.
  • Daarnaast is het zo dat wanneer mensen online over jouw website of shop praten of naar jou linken, ze dat eerder met relevante termen doen. Omdat jouw zoekwoord al (deels) in jouw domeinnaam verwerkt zit.

 

 Nadelen EMD en PMD

 

Er zijn ook zeker nadelen:

 

  • De belangrijkste daarvan is dat je jouw website of shop beperkt. Als je de naam van een stad in je domeinnaam gebruikt, dan wordt het lastig wanneer je diensten gaat leveren in andere steden. Of je moet per stad een website beginnen en dat is om meerdere redenen vaak niet slim.
  • Als je jouw product of dienst in je domeinnaam noemt, beperk je jezelf in de producten of diensten die je kan leveren. Het valt niet mee om te begrijpen dat www.hanshovenier.nl zo is gegroeid dat ze ook muren metselen. Een logische uitbreiding kan wel zijn dat ze nu ook tuinen ontwerpen en tuingereedschap verkopen. Je kracht kan een zwakte worden als je website of shop uitbreidt. Het is aan jouw visie om te bepalen wat je wel en niet voorziet in de toekomst.

 

Branded

 

Wanneer je een branded term gebruikt, dan staat je domeinnaam volledig los van de zoekwoorden waar je op wilt scoren. Zoals www.hema.nl of www.bol.com.

 

Het nadeel van een branded domeinnaam is dat je veel meer moeite moet doen om Google ‘uit te leggen’ waar jouw website overgaat. Je bent echter nooit beperkt in de diensten of producten die je aanbiedt.

 

Enkelvoud of meervoud?

 

Maakt het nog uit voor SEO of je je zoekwoord in meervoud of enkelvoud gebruikt?

 

Nee, niet echt. Niet genoeg om je er echt druk om te maken. Vaak wordt er gezocht op zoekwoorden in enkelvoud, zoals fiets, maar een domeinnaam ziet er in de meeste gevallen beter uit in meervoud. Een voorbeeld daarvan is Fietsenwinkel.nl in plaats van fietswinkel.nl

 

Mix Branded en EMD of Branded en PMD

 

Je kan ook een mix hebben tussen deze 2 domeinnamen. Dat is meestal perfect. Een van de betere voorbeelden hiervan is www.backlinko.com. Dit is een PMD op het woord backlink (een belangrijk zoekwoord in onze branche), maar tegelijkertijd is het ook een branded term. Een “backlinko” is immers niets.

 

Maar deze domeinnamen zijn vaak moeilijk om te bedenken.

 

10. Hoeveel Karakters in de Domeinnaam?

 

Wat betreft het aantal karakters in een domeinnaam geldt altijd, op een aantal uitzonderingen na, hoe korter, hoe beter .

 

Een korte domeinnaam is doorgaans makkelijker te onthouden, makkelijker te promoten en neemt minder ruimte in beslag bij reclame uitingen.

 

Hou het dus kort.

 

11. Jargon in de Domeinnaam te Gebruiken?

 

Doorgaans is het niet echt slim om jargon te gebruiken in een domeinnaam. Een paar uitzonderingen hierop zijn:

 

  • Wanneer al jouw potentiële klanten dit woord 100% zeker kennen. Een klant herkent het woord en het domein hierdoor sneller en weet dat het goed zit. Onderschat echter niet hoe erg bedrijven intern jargon gebruiken waar klanten het nooit over hebben.
  • Als je een (micro) website maakt over 1 heel specifiek onderwerp en het daar bij blijft. Bijvoorbeeld een website specifiek over hondenspeeltjes voor labradors.

 

 12. Domeinnaam Suggestie Tools Voor Inspiratie

 

Hieronder staan 3 zeer populaire tools die jou, met een klein beetje input, helpen om tot een sterke domeinnaam te komen en (meestal) ook te checken of de naam nog beschikbaar is.

 

  • Name Mesh Checkt de zoekwoorden die jij intypt op EMD’s en PMD’s.
  • Dot-o-mator Hier kan je meerdere woorden met elkaar combineren om te checken welke combinatie van woorden nog beschikbaar is.
  • Instant Domain Search en IWantMyName zoeken beide direct in tientallen soorten extensies of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Daarnaast krijg je tientallen suggesties.

 

 

13. Controleer Sociale Websites op Beschikbaarheid

 

Als je een goede potentiële domeinnaam hebt gevonden, is het ook aan te raden om te controleren of alle social media accounts nog beschikbaar zijn.

 

Dat kan eenvoudig en snel via deze website: Namechk

 

14. Synoniemen

 

Synoniemen zijn top. Wij zijn er dol op, gebruikers zijn er dol op en Google ook steeds meer.

 

Waarom gebruik je niet iets wat (vrijwel) hetzelfde betekent, maar veel unieker is? In plaats van constant dezelfde namen te zien op het internet.

 

Niet shop, winkel of center, maar een ander woord, zoals: magazijn, handel, warenhuis.

 

Niet expert of specialist, maar autoriteit, deskundige, kenner of vakman.

 

Het helpt altijd om op een positieve manier onderscheidend te zijn van je concurrenten.

 

15. Eén Woord of Meerdere Woorden?

 

Is het beter om een domeinnaam te hebben die bestaat uit 1 woord of meerdere woorden?

 

Dit maakt niet uit. Niet voor klanten en niet voor SEO. Zolang het voldoet aan alle andere tips, is het prima. Zelfs als het 3 woorden of nog langer is.

 

Ook hier weer het sprekende voorbeeld van: ikwilvanmijnautoaf.nl

 

16. Verlopen Domeinnaam Kopen

 

Niet iedereen weet dit, maar er is een mega markt in verlopen domeinnamen. Dit zijn domeinnamen die ooit door iemand gekocht zijn, maar om wat voor reden dan ook niet verlengd zijn.

 

Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruiken van een oud verlopen domein? Een terechte vraag. Want wat als jouw ideale domein al bezet is, maar je deze kan kopen? Of wanneer een concurrent failliet is en je zijn domeinnaam wilt overnemen?

 

Voordelen verlopen domein

 

In de meeste gevallen heeft het domein al een bepaalde autoriteit opgebouwd. Daarmee doelen we op de backlinks die naar het verlopen domein verwijzen.

 

Stel je voor dat een verlopen domein al backlinks heeft van diverse kranten zoals nu.nl en het Algemeen Dagblad. Of van universiteiten of blogs of andere relevante websites. Dit kan de website die je op de domeinnaam wilt zetten vanaf het begin een boost geven, omdat jouw website meer autoriteit heeft dan een nieuw ‘leeg’ domein.

 

Een goed voorbeeld hiervan is huren.nl. Deze website biedt op dit moment allerlei verhuurders aan die werkelijk alle soorten producten verhuren. Voorheen was de website gericht op huurwoningen. Vermoedelijk van een andere eigenaar.

 

Toen huren.nl begon, kreeg de website meteen een behoorlijke boost. En nu, jaren later, staan er nog altijd tientallen backlinks uit de tijd dat ze nog huurwoningen aanboden. Daarnaast kunnen de gebruikte ankerteksten van die vorige eigenaar je nog verder helpen.

 

Nadelen verlopen domein

 

Het voordeel van een verlopen domein kan ook een nadeel zijn, namelijk dat de website al backlinks heeft. Maar het hebben van backlinks is niet perse positief.

 

Bijvoorbeeld wanneer de domeinnaam backlinks ontvangt:

 

  • van lage kwaliteit
  • vanuit spam-achtige websites zoals porno of veelgebruikte spam branches zoals krediet verstrekking
  • met spamachtige ankerteksten, zoals Micheal Kors of flitskredieten
  • in grote hoeveelheden die niet overeenkomen met jouw type website. Bijvoorbeeld honderden of duizenden linken vanuit vastgoed, terwijl jouw website gaat over SEO.
  • en de verhouding tussen het aantal verwijzende domeinen en totale backlinks niet klopt. Ontvangt een domein 1000 linken vanuit 50 websites, dat zit dat wel goed. Zijn dat er 100.000 vanuit 50 websites, dan kan dit duiden op een (spam) probleem.

 

 En uiteraard elke combinatie van deze 5 punten.

 

Je kan hier 2 eenvoudige checklisten gebruiken om te checken of jouw backlinks kwalitatief zijn.

 

17. Domeinnaam Toevoegingen

 

Mocht je jouw ideale domeinnaam hebben gevonden, maar is deze al bezet? Dan kan je ervoor kiezen om 1 of meerdere woorden voor of achter jouw naam te zetten.

 

Hieronder een lijst met veelgebruikte en aanbevolen woorden.

 

  • shop
  • online
  • center / centre
  • de / het
  • winkel
  • city
  • expert / specialist
  • hq
  • online
  • webshop
  • discounter
  • concurrent
  • engelse vertaling
  • stunt / stunter
  • kopen / bestellen
  • vergelijken / vergelijker
  • 123
  • depot
  • voordeel / voordelig
  • goedkoop / goedkope
  • aanbieding / aanbiedingen
  • korting / kortingen
  • prijs / prijzen / kosten
  • mr / miss
  • beste / goede / mooiste / leukste / grootste / laagste
  • bespaar / besparen
  • webwinkel
  • plein
  • mijn / jouw
  • deal / deals
  • gigant
  • xl / xxl
  • review / reviews
  • fabriek
  • centrum
  • speciaal / speciaalzaak
  • verantwoord
  • nieuw / nieuwe / nieuwste
  • mannen / heren / boys / vrouwen / dames /girls
  • outlet
  • tip / tips
  • budget
  • your
  • coach
  • deal /deals
  • blog
  • design
  • club
  • pro / professional
  • stad / dorp
  • direct
  • reis / reizen
  • health / welness
  • aanbieder / aanbieders
  • forum
  • team
  • service
  • nederland / nl

 

 Te Vermijden

 

Naast een aantal tips zijn er ook een aantal dingen die je echt moet vermijden als het gaat om een domeinnaam.

 

Onuitspreekbare Letters

 

Het komt geregeld voor dat een domeinnaam letters bevat die je niet uitspreekt. Dat kan leiden tot verwarring.

 

Bijvoorbeeld girav.nl. In het reclamespotje vertellen ze daarom specifiek “girav met een v”. Dit leidt alleen maar tot verwarring voor potentiële klanten.

 

Daarmee loop je het risico dat jouw klant naar een concurrent gaat of dat hij jouw website niet kan vinden.

 

Moeilijk te Spellen Woorden

 

In elke taal zijn er woorden die mensen chronisch verkeerd schrijven. Dat kan door d’tjes en t’tjes. Of doordat er letters vergeten of toegevoegd worden.

 

Voorbeelden van zulke woorden:

 

  • professioneel (vaak als proffesioneel)
  • abonnee (vaak als abbonee)
  • accessoires (heel veel versies van)
  • vacature (vaak als vakature)

 

Voor een compleet overzicht met veel gemaakte taalfouten kijk je op taalfouten.nl

 

Ook Engelstalige termen kunnen voor verwarring zorgen:

 

  • Gracious
  • Definitely
  • Beautiful
  • Behance
  • Creative

 

Het kan ook bij bedrijfsnamen voorkomen: Bijvoorbeeld Burggraaff met 2x een g en 2x een f.

 

Ook hoor je deze letters niet duidelijk als je het uitspreekt.

 

Hier is klikproces.nl een schrijnend voorbeeld van. Niet, omdat er letters verborgen zijn, maar omdat iedereen denkt dat je het met ck schrijft.

 

Het vervangen van een letter door een cijfer is ook niet aan te raden.

 

Bijvoorbeeld een e door een 3, een L of i door een 1 en succes door suc6.

 

Ook creatieve spellingen lijken vaak leuk, grappig of tof.

 

Het probleem is echter dat klanten hier niet altijd behoefte aan hebben. Het kan verwarrend werken of nog erger: onprofessioneel overkomen.

 

Zorg er altijd voor dat een domeinnaam hetzelfde wordt uitgesproken als je het schrijft. Zeg de domeinnaam hardop. Als je stottert of het niet vloeiend gaat, is dat een rode vlag.

 

Vraag bijvoorbeeld aan collega’s of ze de domeinnaam uit kunnen spreken en vraag ze om het te spellen.

 

Dit hadden we ook met Klik Proces moeten doen…

 

Er zijn namelijk altijd problemen met uitspreken (en spellen), zoals:

 

  • clickproces
  • clickprocces
  • clickprocess
  • qlikproces
  • klikprocces
  • klikprocess

 

Nog een ander voorbeeld is het fictieve bedrijf: Design 4 You.

 

Welke domeinnaam maak je daarvan:

 

  • design 4 you
  • design for you
  • design for u
  • dezign 4 you
  • dezign for you
  • dezign for u

 

Zeer verwarrend voor potentiële klanten.

 

Ook andere creatieve spellingen zijn mogelijk verwarrend, zoals www.gratiz.nl.

 

Vermijd domeinnamen die je niet eenvoudig kan uitspreken en creatieve spellingen die in de praktijk problemen opleveren!

 

Ongelukkige Samenvoegingen

 

Jouw bedrijf heet IT Scrap. Dus claim je de domeinnaam itscrap.com. Maar wat lees je dan: IT’s Crap. Niet echt de bedoeling!

 

Als je even wilt lachen raad ik je aan hier te kijken: 30 worst domainnames ever

 

Stel dat je een imker bent en je wilt een website beginnen. Je verkoopt bijenkorven, bijen en honing. Daarmee claim je de naam bijenenhoning.nl.

 

Niet echt een topper hé.

 

Het moraal van dit verhaal: check en dubbelcheck je domeinnaam.

 

Laat iemand buiten het bedrijf hem even doorlezen om zeker te weten dat er geen onbedoelde missspeling in staat.

 

Pleeg Je Geen Merkbreuk?

 

Ook wel handig om even te checken. En met handig bedoelen we: noodzakelijk.

 

Als er namelijk iemand in jouw branche actief is met een vergelijkbare naam, dan kan het zo zijn dat je merkinbreuk pleegt. Het is daarom sterk aan te raden om op je term te Googelen, voordat je deze registreert en om via een merkenregister te controleren of jouw naam al bezet is.

 

Dan kan bijvoorbeeld hier: BOIP Register

 

Geen Hype of Straattaal

 

Hip taalgebruik, buzzwoorden of straattaal. Meestal is dat niet handig om in je domeinnaam te verwerken. Woorden en taal veranderen in die opzichten snel. Dus na 1 of 2 jaar kan jouw domeinnaam niets meer te betekenen hebben.

 

Sterker nog, het kan best negatief worden. Welk serieus bedrijf gebruikt woorden die jaren geleden ‘hip’ waren? Er zijn vast uitzonderingen, maar normaal gesproken wil je een naam die de komende jaren meegaat. Je wilt immers ook de komende jaren geld gaan verdienen.

 

Alleen wanneer je op dit moment wilt inspringen op 1 specifieke trend of ‘buzz’ kan het handig zijn en als je bereid bent te accepteren dat je de domeinnaam in korte tijd kan weggooien of kan 301 redirecten naar iets nieuws.

 

En dan…

 

Stel je hebt jouw favoriete domeinnaam gevonden. Wat dan?

 

Dan zijn er nog 2 belangrijke vragen:

 

Wat Als Mijn Favoriete Domeinnaam Al Bezet is?

 

Als jouw domeinnaam al bezet is dan baal je. Heel erg.

 

Gelukkig zijn er dan een aantal dingen die je kan doen ervan uitgaande dat je geen merkinbreuk pleegt:

 

Het bedrijf contacteren om te vragen of je de domeinnaam mag overkopen.

 

Je weet maar nooit of het bedrijf de domeinnaam wilt verkopen. Zeker wanneer een website al lange tijd niet meer is ge-update of het design er oubollig uitziet.

 

Een woord voor of achter de domeinnaam toevoegen.

 

Woorden als: Nederland, HQ, de, het, shop, center, internationaal. Op die manier kan je wel jouw naam houden en sluit je domeinnaam hier goed op aan. Controleer wel altijd op je geen merkinbreuk pleegt.

 

Een koppelteken gebruiken als jouw domeinnaam meerdere woorden heeft.

 

Bijvoorbeeld www.klikproces.nl als www.klik-proces.nl.

 

Een andere extensie gebruiken dan .nl.

 

Bijvoorbeeld

 

  • .nu
  • .eu
  • .info
  • .nu
  • .net
  • .io
  • .co

 

 

Deze extensies kunnen net zo goed in Google Nederland scoren, maar het staat meestal iets minder mooi. Maar dat is uiteraard een gevoelskwestie.

 

Dan zijn er ook nog ander soort extensies. Dit zijn extensies die je (nog) niet zoveel tegenkomt, maar die je wel kan gebruiken.Er is nog maar weinig getest met de vindbaarheid en er zijn bijna geen casestudies of voorbeelden van.

 

Daarmee gaan wij ervan uit dat deze extensies net zo goed vindbaar zijn als een .nl domein.

 

  • .amsterdam
  • .online
  • .logo
  • .design
  • .me
  • .store
  • .app
  • .pro
  • .tv
  • .coach
  • .expert
  • .club
  • .tips
  • .support
  • .events
  • .media
  • .taxi
  • .email
  • .agency
  • .website
  • .management
  • .school
  • .marketing
  • .studio
  • .community
  • .gratis
  • .guru
  • .live
  • .cafe
  • .sex
  • Hier de rest van de honderden extensies

 

 

 

Je kan ook een domeinnaam kiezen die weergeeft welke producten of diensten je levert, maar niet je bedrijfsnaam is.

 

Bijvoorbeeld Slotenmaker Guus die de domeinnaam www.slotenmaker-utrecht.nl gebruikt of www.guusutrecht.nl.

 

Als je dit niet wilt, het niet gaat of het niet mag dan moet je helaas een andere domeinnaam kiezen.

 

 

Heb Je Jouw Ideale Domeinnaam Gevonden? Welke Extensie Moet Je Nu Claimen?

 

Een vraag die veel gesteld wordt is de volgende:

 

Ik zie dat voor mijn website alle extensies nog beschikbaar zijn. Moet ik ze allemaal claimen? De .eu, .nu, .info, .com. En moet ik ook alle domeinnamen claimen die hetzelfde zijn als die van mij, maar dan met een streepje ertussen? En met woorden als ‘de’ ervoor of ‘expert erachter’?

 

Een eenduidig antwoord is hier niet op. Wat je moet overwegen is het volgende:

 

1. Is mijn merk beschermd?

 

Als dit het geval is mag je niet in dezelfde branche met dezelfde (of sterk op lijkende) naam opereren. Dan loop je dus weinig risico dat een concurrent een naam potentieel misbruikt.

 

2. Wil ik ooit internationaal gaan?

 

Wanneer je het idee hebt om ooit internationaal uit te breiden dan is het verstandig andere extensies te claimen zoals .com of .eu. Voor 10 euro per jaar weet je dan zeker dat dit geen problemen oplevert in de toekomst.

 

3. Wanneer je bang bent dat iemand er misbruik van gaat maken.

 

In sommige branches en markten wordt er veel misbruik gemaakt van namen en websites. Bijvoorbeeld door jouw website na te bouwen en klanten binnen te halen voor de concurrent of om gevoelige informatie te stelen. Een voorbeeld hiervan is de slotenmakers of incasso branche, die helaas een slechte naam heeft op het gebied van malafide praktijken.

Bron: dit artikel is geschreven door , klikproces.nl

 

(0 stem(men))
Nuttig
Niet nuttig

Reacties (0)